Uitkijktoren Jonathan Dickinson

Aimee en Isabelle in Epcot

vrijdag 2 april 2010

Key West & East

We zijn inmiddels na twee drukke dagen vol met Keys ervaringen weer terug in het Oosten van de Keys: Key Largo. Gisteren maakten we dus de tocht naar Key West, overigens zeker niet het meest westelijke maar wel zuidelijkste puntje van de VS. Onderweg stopten we een lange tijd in Bahia Honda State Park, met volgens sommigen het mooiste strand van de VS. Dit was wel een bounty strandje met een rustige ondiepe zee. Ik zag tijdens het snorkelen nog een kreeft en een aantal grote prachtige schelpen (met nog steeds de “bewoner” erin, dus niet meegenomen). Op het groene eiland konden we nog een wandeling maken naar de oude spoorbrug van begin vorige eeuw. Hiervanuit hadden we een perfect uitzicht over het eiland, de zee en de “nieuwe brug”. En twee grote felgroene hagedissen gezien, mooi gecamoufleerd tegen de fel groene begroeiing.

We reden verder naar het Key Deer Reservaat op Big Pine Key. Dit gebied heeft een bewoner die op uitsterven staat, namelijk de Key Deer, oftwel het Key hertje, waarvan er nog maar een paar honderd op de wereld (alleen hier) rondlopen. Het bijzondere van het Key hertje is dat het het kleinste hertje ter wereld is (zo groot als een flinke hond) en dat het erg goed kan zwemmen. We stopten kort bij de blue hole, een klein zoetwatermeertje dat veel als drinkplek wordt gebruikt. Daar zagen we een alligator en verschillende schildpadden, maar geen hertjes. Een stukje verder aan de kant van de weg vonden we echter twee exemplaren, die nieuwsgierig dichtbij kwamen. Missie geslaagd, endangered species gespot, dus we konden verder naar Key West.

Na het inchecken in ons hotel, gingen we gelijk eten (steak bij Outback....goeoeoed) en op naar Mallory Square. Dit is het oude centrum van Key West aan het water, met veel barretjes en straatartiesten. Voor wie London goed kent: een hoog Covent Garden gehalte. Hier hebben we traditoneel de zon zien ondergaan (onder luid geklap en gejoel van de aanwezigen, rare tradities zijn er om in ere gehouden te worden).

Vandaag dus weer de 100 mijl ca 150 km terug naar Key West. Vanochtend hebben we nog in de omgeving van Key West rondgehangen, o.a. de vuurtoren beklommen (alleen de mannen...dus Kevin en ik) en het fort bezocht. Op de terugweg hebben we een bezoek gebracht aan het Dolphin Research Center. Een non-profit instelling die dieren (met name dolfijnen) opvangt, verzorgt maar ook bestudeert. Een soort Pieterburen dus. Omdat het ook veelal ex Sea World etc dolfijnen (dus in gevangenschap geboren) zijn, worden er ook shows gegeven....maar het leuke is dat je zelf kunt meedoen. Dus hebben Kevin, Aimee, Isabelle en ik ruim een half uur met een trainer in het water gestaan om met de dieren contact te hebben en ze opdrachtjes te geven. Een hele leuke ervaring, want wat zijn dit lieve beesten met toch ieder een apart karakter. Zo was er een oude vrouwtjesdolfijn die helemaal gek is op shawls. Ze heeft ook een eigen speelshawl, die ze lief meteen aan Isabelle kwam aanbieden. Toen we de shawl later teruggaven was ze o zo blij, wat ze met luide vrolijke piepjes uitte. Een top ervaring!

1. Dat van Outback had je niet hoeven te vertellen hoor. Geeft ons teveel goede herinneringen. Hier regent het, maar i.v.m. Pasen wordt er niet gevoetbald. Tanya heeft nu wel oefenpotje tegen een jongensteam (van 13-14 jaar, niet interessant voor de dames). Dennis en Ron zijn onder het huis aan het opruimen. Wij hadden daar veel verrot hout liggen en dat kan leiden tot kostbare schimmelschade aan het huis. We hadden deze waarschuwing gehad van het betrouwbare bedrijf Lagerwey pestcontrole. Die waren langs gekomen i.v.m. de muizen. Op internet werd ook voor de schimmel gewaarschuwd, dus na vandaag in de kruipruimte de meest opgeruimde plek van het huis. Nu de rest van het huis nog. Opa van D is in het verpleeghuis. Hij moet hard werken met de fysio. Moeder eend heeft weer minimaal 10 eitjes in onze tuin gelegd. Groetjes van ons allen en prettige paasdagen.